Povesteam in urma cu cateva saptamani cu un coleg de firma despre ce carti sunt fundamentale pentru un dezvoltator si ordinea in care acestea acestea trebuie sa fie citite. Ne-am dat seama ca nu este tocmai usor sa pui doua sau mai multe carti intr-o anumita ordine si sa spui ca dupa doi ani de development trebuie sa citesti cartea X sau dupa 5 ani trebuie sa citesti cartea Y. Depinde foarte mult de modul in care un dezvoltator creste, pe ce proiecte lucreaza and so on. Chiar daca nu am putut sa stabilim o ordine exacta, am reusit sa grupam aceste carti in functie de arie.
Mai jos puteti sa gasiti lista de carti esentiale pentru un dezvoltator grupate in functie de arie:
Coding
Programming
Design
Project (lifecycle, management, non-technical issues)
Professional
In mod normal, odata ce ai citit un grup de carti de pe o anumita arie, nu trebuie sa treci imediat la urmatorul. Informatia trebuie sa se aseze, trebuie sa exersezi si sa stapanesti cat mai bine aria respectiva. Odata ce ai citit o carte, nu inseamna ca stii sa aplici tot ce scria acolo. Recomand sa treceti la urmatorul grup de carti, doar in momentul in care deja v-a intrat in obisnuita cea ce ati invatat.
O carte nu se citeste o singura data sau cel putin genul acesta de carti. O carte se reciteste din cand in cand, iar uneori simti nevoia sa citesti doar cateva capitole din ea.
Nu incercati sa sariti direct la design si arhitectura. Da, in ultima perioada toata lumea e arhitect sau alt nume pompos. Daca nu aveti destula experienta si va bagati la lucruri complexe... then them will be fuck up - aici nu ma refer la voi, ci la cei care o sa lucreze dupa voi la proiect si nu numai. Ordinea in care acestea ar trebui sa fie citite si cam cat timp ar trebui sa fie studiata fiecare arie ar fi urmatoarea:
Odata ce ai parcurs aceste arii, ajungi sa iti dai seama ca poti sa combini anumite lucruri, te poti juca cu ele. De exemplu odata ce ai inteles dinamica la pattern-uri si stii care sunt avantajele, compromisurile si ce variati ai poti sa alegi pattern-ul care iti sadisface cel mai mult nevoile tale, iar apoi te poti juca cu ele, obtinand pattern-uri noi (in urma combinatilor acestora). In concluzie as vrea sa va atrag atentia ca nu suntem la o cursa, iar in functie de oportunitatiile pe care le avem ne putem dezvolta cunostintele pe anumite arii. Ca sa ajungem un developer de calitate trebuie sa studiem, iar o carte sau 100 de carti citite nu inseamna ca stapanim aria respectiva. Pe langa citit, este nevoie sa exersam.
Last edit: Daca aveti in gand alte carti, va invit sa le propuneti.
Mai jos puteti sa gasiti lista de carti esentiale pentru un dezvoltator grupate in functie de arie:
Coding
- Writing solid code
- Code complete
- Programming pearls, more programming pearls(recommended)
Programming
- Refactoring
- Pragmatic programmer
- Clean code
Design
- Applying UML and Patterns (GRASP patterns)
- C++ coding standards (Sutter, Alexandrescu)
- The C++ programming language (Stroustrup, Part IV)
- Object oriented programming (Peter Coad)
- [NEW] Patterns of Enterprise Application Architecture (Fowler)
- [NEW] DDD (Erik Evans)
Project (lifecycle, management, non-technical issues)
- Design patterns
- Writing use cases
- Rapid development
- Software project survival guide (recommended)
- Software estimation - demistifying the black art (recommended)
- Debugging the development process (recommended)
- [NEW] Agile Software Development, Principles, Patterns, and Practices (R.Martin)
- [NEW] Working Effectively with Legacy Code (Michael Feathers)
Professional
- Clean coder
- Mythical man month
- Peopleware
- Slack
In mod normal, odata ce ai citit un grup de carti de pe o anumita arie, nu trebuie sa treci imediat la urmatorul. Informatia trebuie sa se aseze, trebuie sa exersezi si sa stapanesti cat mai bine aria respectiva. Odata ce ai citit o carte, nu inseamna ca stii sa aplici tot ce scria acolo. Recomand sa treceti la urmatorul grup de carti, doar in momentul in care deja v-a intrat in obisnuita cea ce ati invatat.
O carte nu se citeste o singura data sau cel putin genul acesta de carti. O carte se reciteste din cand in cand, iar uneori simti nevoia sa citesti doar cateva capitole din ea.
Nu incercati sa sariti direct la design si arhitectura. Da, in ultima perioada toata lumea e arhitect sau alt nume pompos. Daca nu aveti destula experienta si va bagati la lucruri complexe... then them will be fuck up - aici nu ma refer la voi, ci la cei care o sa lucreze dupa voi la proiect si nu numai. Ordinea in care acestea ar trebui sa fie citite si cam cat timp ar trebui sa fie studiata fiecare arie ar fi urmatoarea:
- Coding - 6..12 luni de experienta
- Programming - 1..2 ani de experienta
- Design - 2..4 ani de experienta (aici as pune chiar 2..6 ani)
- Project - 2..4 ani de experienta
- Professional - 2..4 ani de experienta
Odata ce ai parcurs aceste arii, ajungi sa iti dai seama ca poti sa combini anumite lucruri, te poti juca cu ele. De exemplu odata ce ai inteles dinamica la pattern-uri si stii care sunt avantajele, compromisurile si ce variati ai poti sa alegi pattern-ul care iti sadisface cel mai mult nevoile tale, iar apoi te poti juca cu ele, obtinand pattern-uri noi (in urma combinatilor acestora). In concluzie as vrea sa va atrag atentia ca nu suntem la o cursa, iar in functie de oportunitatiile pe care le avem ne putem dezvolta cunostintele pe anumite arii. Ca sa ajungem un developer de calitate trebuie sa studiem, iar o carte sau 100 de carti citite nu inseamna ca stapanim aria respectiva. Pe langa citit, este nevoie sa exersam.
Last edit: Daca aveti in gand alte carti, va invit sa le propuneti.
Faina lista!
ReplyDeleteDesigur, in functie de interesele fiecaruia ar mai fi destule carti de capatai in ziua de azi, precum:
- DDD de Erik Evans
- Patterns of Enterprise Application Architecture de Fowler
- Working Effectively with Legacy Code de Michael Feathers
- Agile Software Development, Principles, Patterns, and Practices de R.Martin
Oricum, lista e luunga, si inca nu am intalnit pe cineva care se fi citit toate cartile de mai sus (cap-coada, nu pe sarite)
Ce cauta C++ acolo? Nu poti deveni bun decat daca stii C++?!
ReplyDeleteC++ a fost adaugat deoarece sta la baza multor limbaje de programare. In general cine stie C++, poate foarte usor sa invete si sa inteleaga usor orice alt limbaj. Foarte multe standarde din C++ pot sa fie gasite si in alte limbaje.
DeleteIn aria de design, cartile pot sa difere in functie de limbaj sau tehnologie, dar toate au la baza paternuri de baza si OOP.
Lista, nu este perfecta, putem sa o modificam sau sa o completam. Astept alte propuneri de carti.
As zice ca acele doua carti de C++ merita citite (macar anumite parti) de catre orice programator, chiar daca poate exista alternative similare si in alte limbaje - nu atat pentru limbajul in sine (C++) ci pentru ca vor gasi acolo niste principii general valabile in multe limbaje din aceeasi familie ..
ReplyDeleteCred ca lista este solida si indemnul de a aprofunda o carte si de a o reciti de oricate ori este nevoie este corect. As fi mai exact cu urmatoarele aspecte:
ReplyDelete1. Ordinea prezentata nu inseamna ca domeniile nu se suprapun in timp. Adica te poti apuca de programming lejer atunci cand ai atins 60-75% din coding si asa mai departe.
2. Evaluarea pentru duration este facuta in ani de experienta. Trebuie mentionat ca pt un an de experienta pot fi nevoie de poate 2-3 ani de exercitiu. A nu se confunda experienta cu vechimea si chestiile repetitive.
Ordinea in care ar trebui citite e relativa - in multe firme mici un programator se poate sa se vada nevoit ca dupa 3 luni dupa ce a terminat facultatea sa se ocupe si de estimari, si de arhitectura unei noi aplicatii, pur si simplu fiindca nu e nimeni mai experimentat in firma si va trebui sa indeplineasca mai multe roluri..
DeleteIn plus, pentru a patrunde cu adevarat multe din conceptele din cartile de mai sus (si nu doar a le memora mecanic) trebuie sa aiba sansa de a lucra in proiecte cat de cat interesante si sa nimereasca o firma deschisa care sa-i dea libertatea sa puna in practica o idee buna (nu e totdeauna cazul).